Viime keväänä keräsimme vanhempien kokemuksia siitä, miksi Vihdin Steinerkoulu on heidän lapsilleen paras koulu. Uusi lukuvuosi on nyt alkanut ja näillä eväillä on hyvä jatkaa eteenpäin tänäkin vuonna.
"Halusimme lapsellemme stressittömämpää, ei niin kilpailuhenkistä kouluympäristöä, jossa olisi tilaa kasvaa omaksi itsekseen kaikessa rauhassa. Siksi valitsimme Vihdin Steinerkoulun. Lapsemme on nyt neljännellä luokalla ja voimme vilpittömästi todeta, ettemme ole katuneet valintaamme. Koulu on ollut hyvin pitkälle juuri sitä, mitä toivoimmekin ja odotimme sen olevan. Lapsi on oppinut kaiken, mitä on tarkoituskin oppia ja vielä vähän enemmänkin. On suorastaan ylellistä, että perusaineiden lisäksi taide eri muodoissaan on mukana kaiken aikaa opetuksessa. Hyvät käytöstavat tulevat opituksi jokapäiväisessä kanssakäymisessä. Opettajan kättely joka aamu on viehättävä, hieno tapa aloittaa koulupäivä. Myös englannin ja saksan kielen alkaminen jo ensimmäisellä luokalla on plussaa. Lasten yhteys luontoon on äärettömän tärkeä asia ja koulussa tehdäänkin luontoretkiä joka viikko. Upeaa! Olemme myös huomanneet, että steinerkoulussa oppilaiden välistä keskinäistä vertailua ja kilpailua on vähemmän, kuin tavallisessa peruskoulussa. Koulu antaa lapselle hyvät eväät elämää varten."
"Halusimme lapsellemme stressittömämpää, ei niin kilpailuhenkistä kouluympäristöä, jossa olisi tilaa kasvaa omaksi itsekseen kaikessa rauhassa. Siksi valitsimme Vihdin Steinerkoulun. Lapsemme on nyt neljännellä luokalla ja voimme vilpittömästi todeta, ettemme ole katuneet valintaamme. Koulu on ollut hyvin pitkälle juuri sitä, mitä toivoimmekin ja odotimme sen olevan. Lapsi on oppinut kaiken, mitä on tarkoituskin oppia ja vielä vähän enemmänkin. On suorastaan ylellistä, että perusaineiden lisäksi taide eri muodoissaan on mukana kaiken aikaa opetuksessa. Hyvät käytöstavat tulevat opituksi jokapäiväisessä kanssakäymisessä. Opettajan kättely joka aamu on viehättävä, hieno tapa aloittaa koulupäivä. Myös englannin ja saksan kielen alkaminen jo ensimmäisellä luokalla on plussaa. Lasten yhteys luontoon on äärettömän tärkeä asia ja koulussa tehdäänkin luontoretkiä joka viikko. Upeaa! Olemme myös huomanneet, että steinerkoulussa oppilaiden välistä keskinäistä vertailua ja kilpailua on vähemmän, kuin tavallisessa peruskoulussa. Koulu antaa lapselle hyvät eväät elämää varten."
-neljäsluokkalaisen äiti-
"Resurssit eivät riitä jokaisen huomioimiseen, sain kuulla
ujon, herkän ja hitaastilämpenevän, mutta sitäkin luovemman esikoiseni
opettajalta kunnan esikoulusta.
Vihdin Steinerkouluun ilmoittautuessa varattiin kunnon aika oppilaan ja
vanhemman haastatteluun, jossa perehdyttiin juuri tähän lapseen; hänen
varhaisvuosiinsa ja ominaisuuksiinsa, taitoihin ja voimavaroihin.
Koulussa yhdistyvät luokkaryhmät, eikä välitunneillakaan tehdä eroa eri
ikäluokkien kesken; 1. - 6.luokkalaiset leikkivät keskenään sujuvasti.
Pieni ja kodikas yhteisö ehkäisee kiusaamista, asiat tulevat esiin
nopeasti. Opettajat ovat ammattitaitoisia ja yhteistyö sujuu hienosti, tunnen
kasvattavani lapsiani yhdessä koulun kanssa.
Sadut, musiikki ja käsillä tekeminen ovat ihan arkea kotonakin, kynä ja
paperi otetaan helposti esiin. Lapset uskaltavat kokeilla ja luoda, eivätkä
vertaa itseään muihin taidoissaan. Itsetunto ja -luottamus ovat lapsilla
kohentuneet jokaisen steiner-vuoden myötä."
-toka- ja neljäsluokkalaisen äiti-
"Aito innostus koulunkäyntiin! Lapsi hihkuu riemusta, kun on
läksypäivä ja tekee läksyt innoissaan heti koulusta kotiin tultuaan, ei siis
todellakaan tarvitse käskeä. Tämä johtuu tietysti siitä, että läksyjä tulee
vähän, eikä lapsi koe sitä kuormittavaksi."
-tokaluokkalaisen äiti-
"Metsä <3 vaikka itse kuljen siellä paljon, arvostan
valtavasti, että lapseni aloittaa jokaisen kouluviikon metsäretkellä. Päiväkodin
puolella jokainen viikko päättyy retkeen satoi tai paistoi."
-ekaluokkalaisen äiti-
"Pelattiin lapseni kanssa hitaan lauantai-aamun ratoksi
matikkapeliä. Hän päätti suorittaa koko pelin laskut englanniksi laskien. Hehän
aloittavat ekalla luokalla englannin ja saksan, leikkien, laulaen ja
lorutellen. Ihan uskomattoman hyvin tuntuu tarttuvan päähän. Lapseni lempiaine
onkin alusta alkaen ollut saksa."
-ekaluokkalaisen äiti-
"Herkkä, rauhallinen ja voimakkaan mielikuvituksen omaava lapsemme,
tuntui stressaantuvan kunnan esikoulussa. Esikouluuun lähdettiin lähes joka
aamu itkun kanssa. Muutama hyvä kaveri häneltä löytyi, mutta lievää
kiusaamistakin esiintyi. Meillä oli suuri pelko, että isossa koulussa lapsemme
tulee todella kiusatuksi. Kävimme keskustelemassa Vihdin Steinerkoulussa
lapsestamme ja koulu tuntui juuri oikealta paikalta hänelle. Valintaa ei ole
tarvinnut katua. Lapsella on tilaa kasvaa omana itsenään. Ensimmäisen luokan
aikana lapsemme on kasvanut itsevarmaksi ja iloiseksi lapseksi, muutos oli nähtävissä
jo hyvin pian syksyllä. Myös empatiakyky on kasvanut hänellä silminnähtävästi.
Hänen suustaan saa kuulla usein sanat steinerkoulussa ei kukaan kiusaa ja
ollaan kaikkien kavereita. Lapsi on oppinut samat taidot kuin muutkin
ikätoverinsa ja nauttinut suuresti koulun ilmaisutaitopainotteisuudesta."
-ekaluokkalaisen äiti-
"Asioiden oppiminen kokemisen kautta sekä vieraiden kielien
varhainen opiskelu ja ennenkaikkea koulun kyky sytyttää halu opiskeluun ovat
vakuuttaneet myös liike-elämän kovettaneen insinöörin. Huomasin heti
ensimmäisellä tutustumiskäynnillä, ettei Steinerkoulu olekaan mielikuvani
mukainen taiteellisten ja yhteiskunnasta syrjäytyneiden hippien lahko. Pieni
maalaiskoulu, jossa koulu ja perheet kasvattavat yhteistyössä vahvoja ja
taitavia ihmisiä, joilla on edellytykset ja erityisesti uskallusta tehdä
elämässään sitä mistä eniten nauttivat. Koulu ja perhe, yhdessä ja toisiaan
tukien."
-neljäsluokkalaisen isä-
"Kun tehdään yhdessä useamman luokan kesken paljon kivoja juttuja
lapset oppivat toimimaan ryhmässä itsenäisesti, eli tulemaan toimeen keskenään,
eri ikäiset pojat ja tytöt, eri temperamentin omaavat lapset. On ihanaa
kun ystävyyssuhteita syntyy eri ikäistenkin lasten kesken!"
-ekaluokkalaisen äiti-